Jak uczymy się na własnych błędach
2 lipca 2007, 10:38Psycholodzy z Uniwersytetu w Exeter odkryli w mózgu istnienie mechanizmu wczesnego ostrzegania, który pomaga uniknąć popełnianych już w przeszłości błędów. Na znajome bodźce reaguje on w ciągu 0,1 sekundy (Journal of Cognitive Neuroscience).
![](/media/lib/150/n-szkola-2443cd3c962bdf57d311434d53f5d01a.jpg)
Robot w szkolnej ławie
15 lutego 2013, 15:00Piątego lutego w szkole podstawowej Higashihikari pojawił się nowy uczeń. Nie jest jednak dzieckiem, ale robotem, który będzie towarzyszyć nowym kolegom i koleżankom przez 14 miesięcy.
Terapia hiperbaryczna pomaga autystykom
16 marca 2009, 15:34Amerykański zespół wykazał, że 40 godzin w komorze hiperbarycznej może poprawić funkcjonowanie dzieci z autyzmem. Gdy porównano je z przedstawicielami grupy kontrolnej, okazało się, że terapia ułatwiła im nawiązywanie kontaktu wzrokowego i społecznego. Na razie nie wiadomo, czy efekt jest długotrwały (BMC Pediatrics).
![](/media/lib/101/n-zebra-6af700f6132e2bdd8e7e58288df5f15d.jpg)
Nie maskują, co więc robią?
27 stycznia 2016, 14:10Po co zebrze paski? Nie wiadomo, ale na pewno nie do kamuflażu...
![](/media/lib/46/usmiech-af5e77545ca2421ea8a823e7a8bb6128.jpg)
Geny regulują czas spoglądania na szczęśliwe twarze
29 czerwca 2011, 12:23Nasze geny wpływają na czas przyglądania się szczęśliwym twarzom - twierdzą naukowcy z Uniwersytetów w Reading i Oksfordzie, którzy uważają, że dzięki ich odkryciom będzie można lepiej zrozumieć ludzki pociąg do uspołecznienia i niepodtrzymywanie kontaktu wzrokowego przez osoby z autyzmem (Molecular Autism).
![](/media/lib/19/1197395627_205304-df558c8ff8bf83459e713dcd1a6570c0.jpeg)
Gorączka pomaga autystykom
11 grudnia 2007, 17:23Gorączka może przejściowo usuwać objawy chorobowe u dzieci z zaburzeniami z kręgu autyzmu. Badacze spekulują, że podwyższona temperatura przywraca komunikację między neuronami. Maluchy mają wtedy szansę popracować nad swoimi kompetencjami społecznymi (Pediatrics).
![](/media/lib/153/n-image-1-605a602e69f0d6e233e8fe5678bd474f.jpg)
Neandertalczykom zaszkodziły duże oczy i masa ciała?
13 marca 2013, 11:14Choć mózgi neandertalczyka i człowieka współczesnego (Homo sapiens) miały podobną wielkość, najnowsza analiza danych kopalnych wskazała na znaczące różnice w budowie. Ujawniono, że mózg tego pierwszego skupiał się na widzeniu i ruchu, przez co mniej obszarów można było przeznaczyć pod wyższe funkcje poznawcze, a to one są w końcu podstawą tworzenia dużych grup społecznych.
![](/media/lib/53/wzrok-49e836e83bc5a2aa07f77926f3721568.jpg)
Doświadczenie niewymagane
13 sierpnia 2009, 12:01Osoby widzące i niewidome w ten sam sposób kategoryzują obiekty żywe i nieożywione. Co ciekawe, odróżniają je dzięki tym samym obszarom wzrokowym. Oznacza to, że jest to zdolność zakodowana w mózgu przez ewolucję. Zespół Bradforda Mahona z Rochester University wykazał, że do specyficznej dla kategorii aktywacji kory wzrokowej nie jest wymagane uprzednie doświadczenie wizualne.
![](/media/lib/277/n-nauka-czytania-f6b50b32f22d7909fa161c9f69c6af66.jpg)
Nauka czytania głęboko transformuje dorosły mózg w zaledwie pół roku
26 maja 2017, 05:26Nauka czytania po trzydziestce transformuje sieci i głębokie struktury mózgu w zaledwie pół roku.
![](/media/lib/56/kosci-c3f1fa662469edb922b4d48fb1ac6ee8.jpg)
Im mniej światła, tym większe oczy i mózg
27 lipca 2011, 10:30Im dalej od równika, tym ludzie mają większe oczy i mózgi. Naukowcy z Uniwersytetu Oksfordzkiego tłumaczą, że ma to związek nie tyle z inteligencją, co z powiększeniem rejonów wzrokowych, które pozwalają sobie poradzić z mniejszą ilością światła w krajach z zachmurzonym niebem i dłuższymi zimami (Biology Letters).